بامداد هفده ماه ربیع

بامداد هفده ماه ربیع

حضرت محمد

دست غیبِ غیب امشب پرده از رخ برگرفت                            نور او تا ماوراءالملک را در بر گرفت

روی ناپیدای خود را فاش در آیینه دید                                    پرده چون ذات خدا را روی پیغمبر گرفت

منظر حسن خدا تابید در کلّ وجود                                        دل ز هر پیغمبری این دلربا منظر گرفت

توبه آدم نه تنها گشت با نامش قبول                                    سرگذشتی شد که عالم زندگی از سر گرفت

پیشتر از بامداد هفده ماه ربیع                                            آفتابی در زمین از آسمان دل برگرفت

ذره‌ای از مهر رویش را چو بر آن بذل کرد                                 جلوه‌ای کرد و جهان را خسروِ خاور گرفت

با تماسش ریگ صحرا را دُر نایاب کرد                                    با نگاهش از درون سنگ نخلِ‌ ‌تر گرفت

با غلامش می‌توان زر کرد کوه سنگ را                                 از گدایش می‌توان یک آسمان اختر گرفت

تا نگهدارد به دامان اختران خویش را                                     آسمان دست توسلّ سوی آن سرور گرفت

جرأت پرواز را با حضرتش از دست داد                                    گرچه جبریل از ملایک اوج بالاتر گرفت

معجز پیغمبران در پنجه سلمان اوست                                  زهد عیسی در کلاس درس او بوذر گرفت

مرتضی در بدر یاری از رسول‌الله خواست                               مصطفی در فتح خیبر دامن حیدر گرفت

با دم او «لافتی الا علی» جبریل گفت                                   با دعای او علی شمشیر از داور گرفت

با رخ زهرای او چشم ملایک نور یافت                                   از دم داماد او جبریل بال و پر گرفت

یک نگه در فتح خیبر بر علی کرد و علی                                با دو انگشت یداللهی در از خیبر گرفت

ذکر بر لعل لبش پیش از ولادت بوسه زد                                حمد از فیض دهانش روح بر پیکر گرفت

گوهری یکدانه در انوار حق پوشیده بود                                 «رحمةٌ للعالمین» شد، از خدا «کوثر» گرفت

آسمان تا با بلالش لاف یک رنگی زند                                   صبحِ خلقت، آبرو از رنگ نیلوفر گرفت

باغ جنّت بود از اوّل عاشق مقداد او                                      کز خدا بر دامن خود این‌همه زیور گرفت

باید از آیات قرآنش دُرِ توحید یافت                                         باید از دریای نورش تا ابد گوهر گرفت

دانش عدل و مساوات و کمال و علم را                                  باید از این مکتب و از این پیام‌آور گرفت

نجلِ عمران با یدِ او قلب دریا را شکافت                                 پورِ آذر با دم او لاله‌ از آزر گرفت

لحظه‌ای بگذاشت لب بر روی چشمان علی                           چشم آن مولا شفا در غزوه خیبر گرفت

نقش تصویر محمّد را میان جام دید                                      هر که از دست امیرالمۆمنین ساغر گرفت

یا محمّد ای وجودت «رحمة للعالمین»                                  ای که باغ رحمت از فیض تو برگ و برگرفت

کیستی تو کز وصیّ‌ات ذات «رب العالمین»                            «انّما» در شأن او فرمود و انگشتر گرفت

آسمان دور سر مقداد و سلمان تو گشت                              آفتاب از خاک راه قنبرت افسر گرفت

نام نیکوی تو را بنْوشت با دست خدا                                    تا قلم روز ازل گلبوسه از دفتر گرفت

آنچه «میثم» گفت در وصف تو حرف او نبود

   درِّ مضمون از تو از آغاز تا آخر گرفت

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


غلامرضا سازگار           




دسته بندی : اشعار , پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ,

       رحمان نجفی
      08:01 ب.ظ -  سه شنبه 22 مهر 1393

کتاب آسمانی اسلام از منظر پیامبر اسلام

کتاب آسمانی اسلام از منظر پیامبر اسلام

نزول


کتاب خداوند، قرآن آنقدر عظیم است که انسانهای معمولی را یارای درک حقیقت آن نیست. همانگونه که در روایت پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله داریم که فرمود: فضل‏ قرآن‏ بر باقى سخنان چون فضل خداست بر خلق او.[1]
حال که اینگونه است چه کسی می تواند درباره عظمت و فضل این کتاب مقدس سخن براند جز صاحب شریعت. همو که قرآن بر قلب نازنینش نازل شد. همانگونه که قرآن به این مطلب تصریح دارد: قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْریلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ‏ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُۆْمِنینَ. (سوره بقره،آیه97)

بگو: «كسى كه دشمن جبرئیل باشد(در حقیقت دشمن خداست) چرا كه او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است؛ در حالى كه كتب آسمانى پیشین را تصدیق مى‏كند؛ و هدایت و بشارت است براى مۆمنان.»

بنابراین بهترین شخصیتی که می تواند کتاب آسمانی قرآن را برای سایر بندگان توصیف کند شخص پیامبر صلی الله علیه وآله است که آیات قرآن با گوشت و خون و روح او عجین گشته است. در این مجال تنها به برخی کلمات نورانی پیامبر رحمت گذری می شود.

 

وجود ظاهر و باطن برای قرآن

النبی صلی الله علیه وآله: ... و له ظهر و بطن؛ فظاهره حكم، و باطنه علم؛ ظاهره أنیق، و باطنه عمیق؛...

فرمود: ... قرآن را ظاهرى است و باطنى: ظاهر آن حكم است و باطن آن علم. ظاهر آن زیبا و دل انگیز است و باطن آن ژرف و عمیق. آن را نجومى است، و بر نجوم آن نجومى‏. شگفتیهاى آن از شماره بیرون است، و غرایب و عجایب آن كهنه نمى‏شود. در آن چراغهاى هدایت است و مشعلهاى حكمت. [2]

 

دسته بندی موضوعات قرآن

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: قرآن‏ پنج بخش دارد، حلال و حرام و محكم و متشابه و تاریخ، پس به حلال آن عمل و از حرامش دورى و محكمش را تبعیت كنید و به متشابهش ایمان داشته باشید و از تاریخش درس بگیرید، و كسى كه حرام قرآن را حلال بداند، به آن ایمان نیاورده و بدترین مردم كسى است كه قرآن مى‏خواند و از منهیات آن دورى نمى‏جوید.[3]

فرمود: هر كس خدا قرآن به او عطا كند، و چنان تصور كند كه به كسى چیزى برتر از آن عطا شده است، بزرگى را كوچك و كوچكى را بزرگ كرده است

قرآن، جلا دهنده دلها

قال صلی الله علیه وآله : إنّ هذه القلوب تصدأ كما یصدأ الحدید. قیل: فما جلاءها. قال: ذكر الموت و تلاوة القرآن.

از ایشان منقول است که فرمود: دلها مانند آهن زنگ می زند. گفتند: صیقل آن چیست؟ فرمود: یاد مرگ و خواندن قرآن.[4]

 

شفا دهنده دردها و مرضها

امام صادق علیه السّلام، از پدرانش علیهم السّلام، از پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله نقل كرده است كه فرمود:

«شكى الیه رجل وجعا فی صدره فقال: استشف بالقران فانّ اللَّه عزّ و جلّ یقول: «وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ». یعنى: مردى از درد سینه‏ اش نزد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله شكایت برد. حضرت فرمود: از قرآن‏ شفا بطلب كه خداوند عزیز و جلیل مى‏فرماید:

«(قرآن) درمان است براى آنچه در سینه ‏هاست».

شیخ صدوق(ره) از پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله نقل كرده است كه فرمود:

«شفاء امّتى فی ثلاث: آیة من كتاب اللَّه العزیز، او لعقة من عسل، او شرطة حجام».

یعنى: «شفاى امت من در سه چیز است: آیه‏اى از كتاب خداوند عزیز، لیسیدن عسل و نیشتر حجّام». [5]

حضرت محمد
پناه بردن به قرآن در فتنه ها

حضرت صادق علیه السلام، از پدرانش علیهم السلام، از رسول خدا صلی الله علیه وآله حدیث فرماید كه آن حضرت فرمود:

«اى مردم! ... هر گاه آشوبها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن رو آورید (و بدان چنگ زنید) زیرا آن است شفیعى كه شفاعتش پذیرفته است (درباره كسى كه بدان عمل كند) و گزارش دهنده است از بدیها كه گفته‏اش (درباره آن كس كه بدان عمل نكرده) تصدیق شده است، هر كه آن را پیشواى خود كرد به بهشتش رهبرى كند و هر كه (از آن پیش افتد) و آن را پشت سر خود قرار دهد به دوزخش كشاند، و قرآن راهنمائى است كه به بهترین راهها راهنمائى كند، و كتابى است كه در آن است تفصیل و بیان و تحصیل (بدست آوردن حقائق) و آن است جداكننده (میان حق و باطل) شوخى و سرسرى نیست...[6]

 

حرمت نگه داشتن قرآن

النبی صلی الله علیه وآله: القرآن افضل كلّ شی‏ء دون اللَّه؛ فمن وقّر القرآن، فقد وقّر اللَّه، و من لم یوقّر القرآن، فقد استخفّ بحرمة اللَّه ..

فرمود: قرآن از همه چیز، جز خدا، برتر است، پس هر كه قرآن را پاس دارد خدا را پاس داشته است، و هر كه قرآن را پاس ندارد، احترام خدا را سبك شمرده است.

من أعطاه اللَّه القرآن، فرأى أنّ احدا أعطی شیئا افضل ممّا أعطی، فقد صغّر عظیما و عظّم صغیرا.

و فرمود: هر كس خدا قرآن به او عطا كند، و چنان تصور كند كه به كسى چیزى برتر از آن عطا شده است، بزرگى را كوچك و كوچكى را بزرگ كرده است.[7]

فرمود: ... قرآن را ظاهرى است و باطنى: ظاهر آن حكم است و باطن آن علم. ظاهر آن زیبا و دل انگیز است و باطن آن ژرف و عمیق. آن را نجومى است، و بر نجوم آن نجومى‏. شگفتیهاى آن از شماره بیرون است، و غرایب و عجایب آن كهنه نمى‏شود. در آن چراغهاى هدایت است و مشعلهاى حكمت

فضل قرآن در قیامت

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده است:

قرآن را بیاموزید زیرا كه در روز قیامت قرآن در صورت جوانى زیبا كه رنگ صورتش گشته باشد نزد خواننده خود آید و به او گوید: منم كه شب تو را به بیدارى به پایان بردم، روزهاى داغ تو را به تشنگى به سر آوردم، و آب دهانت را خشك كردم، و اشكت را روان ساختم، (اكنون) هر كجا بروى من هم با تو باشم، و هر تاجرى (امروز) بدنبال تجارت خویش است (كه در دنیا كرده است) و من امروز به سود تو در پس تجارت هر تاجرى باشم، و به زودى كرامتى نیز از جانب خداى عز و جل به تو رسد پس شادمان باش، و (در این حال) تاجى بیاورند و بر سرش نهند، و امان نامه (از آتش دوزخ را) به دست راستش دهند، و فرمان جاوید بودن در بهشت را به دست چپش، و دو جامه بهشتى به وى پوشند، سپس به او گفته شود: بخوان و بالا برو، پس هر یك آیه كه بخواند یك درجه بالا رود، و به پدر و مادر او نیز دو جامه بپوشانند در صورتى كه مۆمن باشند، و به آن دو گویند: این پاداش آن قرآنى است كه به فرزندتان آموختید.[8]

 

پی نوشت:

1.شعیری، محمد بن محمد - خویدكی، شرف الدین، كاشف الأستار- ترجمه جامع الأخبار،كتاب فروشی اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1388 ق. ص195.

2. حكیمى، محمدرضا و حكیمى، محمد و حكیمى، على ، آرام، احمد، الحیاة / ترجمه احمد آرام، دفتر نشر فرهنگ اسلامى - تهران، چاپ: اول، 1380ش. ج‏2، 208.

3.ارشاد القلوب، ترجمه سلگى، ناشر: ناصر، قم‏، چاپ: اول ‏1376، ج‏1، ص 204. 

4.نهج الفصاحة، ص343  .

5. حسین غفارى ساروى، ‏آیین بندگى و نیایش ، ناشر: بنیاد معارف اسلامى‏، قم، چاپ: اول‏1375 ش‏، ص 500.

6. كلینى، محمد بن یعقوب ؛ مصطفوى، سید جواد، أصول الكافی ؛ ترجمه مصطفوى، كتاب فروشى علمیه اسلامیه ، تهران، چاپ: اول، 1369 ش. ج‏4 ، ص398.

7. الحیاة ، ترجمه احمد آرام ؛ ج‏2 ؛ ص227.

8. أصول الكافی ، ترجمه مصطفوى ؛ ج‏4 ، ص405.




دسته بندی : مقالات , فضائل و کرامات , پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم , پیامبر اکرم و قران ,

       رحمان نجفی
      07:59 ب.ظ -  سه شنبه 22 مهر 1393

شِمّه ای از شمیم رحمت

شِمّه ای از شمیم رحمت

حضرت محمد


خیلی مناسب است تا به بهانه سال روز وفات رسول گرامی اسلام - صلی الله علیه وآله وسلم - سری به قرآن كریم بزنیم و سیمای مباركش را در آینه كلام الهی بنگریم چرا كه بهترین ستایشگر و بهترین حمد كننده ، حضرت حق می باشد « یا خیر الحامدین »(1) و پیامبر ما نیز «محمّد» است چرا كه خدایش او را این چنین نامیده است.(2)

 

تجلی رحمت و رأفت الهی

خداوند در چندین آیه از قرآن ، خود را به دو صفت « رۆوف و رحیم » توصیف نموده است كه صفت رۆوف برای مبالغه می باشد ، به عنوان مثال : «ربنا إنك رئوفٌ رحیمٌ »(3) معنای «رئوف و رحیم» نیز شاید نیازی به توضیح نداشته باشد اما نكته جالب این جاست كه خداوند همین دو صفت را برای رسول رحمتش اثبات نموده در آن جا كه فرمود:

«لقد جائكم رسولٌ من أنفسكم عزیزٌ علیه ما عنتّم حریصٌ علیكم بالمۆمنین رئوفٌ رحیمٌ » (4)

فرستاده ای به سوی شما آمده است كه از خودتان است ، سخت است بر او آنچه شما را می رنجاند ، بر [هدایت و نجاتِ] شما حریص است ، نسبت به مۆمنین با رأفت و رحمت برخورد می كند !

توصیف رأفت و رحمت از این زیباتر ممكن نیست و حقا در حد اعلای اعجاز می باشد و اگر نبود در وصف پیامبر- صلی الله علیه وآله وسلم - جز این یك جمله در قرآن كه : « عزیز علیه ما عنتم » همین یك جمله او را در شرافت و افتخار بس بود!

آری اگر چیزی شما را بیازارد ، او آزرده می شود چرا كه نسبت او به امت خود، نسبت روح است به جسد و شاید اشاره به همین معنی باشد آن جمله معروف در زیارت جامعه كبیره که:

«و ارواحكم فی الأرواح و أنفسكم فی النفوس و أجسادكم فی الأجساد.»

و آن قدر نسبت به نجات و هدایت امت خود نگران بود كه خدایش فرمود: «حریص علیكم» بر هدایت شما حرص می ورزد !

و در پایان آیه همان طور كه خداوند خود را در پایان بسیاری از آیات قرآن به رئوف و رحیم توصیف نموده، پیامبرش را نیز به خلعت همین دو صفت مزین نموده است !

شاید به این دلیل فرموده است بر او درود و رحمت بفرستید كه خود مشمول رحمت شویم چرا كه وقتی خدا و ملائكه مقربین بر او درود می فرستند ، دیگر او را با درود و رحمت ما چه كار ؟!

و این حقیقتِ وسعتِ رحمت پیامبر - صلی الله علیه وآله وسلم - را خداوند در آیات دیگری از قرآن ، باز هم به شكل اعجاز گونه بیان نموده است :

«و ما أرسلناك إلا رحمة للعالمین» (5)

ما تو را فقط به خاطر رحمت و ترحم بر جهانیان فرستادیم !

«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك » (6)

فقط به خاطر رحمتی ویژه از جانب خدا بود كه تو با مردم نرمخو شدی و اگر شخصی دل سخت و درشتخو می بودی همه از اطراف تو می گریختند !

«و صلّ علیهم إن صلوتك سكن لهم » (7)

هنگام گرفتن زكات از مردم بر آنان درود و رحمت بفرست چرا كه درود و دعای تو مایه آرامش و سكینه برای آنان خواهد بود !

و چرا چنین نباشد؟! وقتی كسی به مقامی رسید كه خداوند و جمیع ملائكه اش و بسیاری از مردم دائما بر او درود و صلوات می فرستند ، پس به طور حتم درود و دعای او مایه رحمت و آرامش خواهد بود:

« إن الله و ملائكته یصلون علی النبی یا أیها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما » (8)

ای مۆمنین چون خدا و ملائكه اش بر پیامبر - صلی الله علیه وآله وسلم - درود و رحمت می فرستند شما نیز بر او درود و سلام بفرستید !

توصیف رأفت و رحمت از این زیباتر ممكن نیست و حقا در حد اعلای اعجاز می باشد و اگر نبود در وصف پیامبر- صلی الله علیه وآله وسلم - جز این یك جمله در قرآن كه : « عزیز علیه ما عنتم » همین یك جمله او را در شرافت و افتخار بس بود! آری اگر چیزی شما را بیازارد ، او آزرده می شود چرا كه نسبت او به امت خود ، نسبت روح است به جسد

شاید به این دلیل فرموده است بر او درود و رحمت بفرستید كه خود مشمول رحمت شویم چرا كه وقتی خدا و ملائكه مقربین بر او درود می فرستند ، دیگر او را با درود و رحمت ما چه كار ؟!

و شاید به همین دلیل است كه در همین سوره احزاب بعد از آن كه لزوم احترام به پیامبر - صلی الله علیه وآله وسلم -  را با جملاتی بیان نموده  ، فرموده است :

« هو الذی یصلی علیكم و ملائكته لیخرجكم من الظلمات إلی النور و كان بالمۆنین رحیما » (9) .

اوست خدایی كه به همراه ملائكه اش بر شما درود می فرستد تا از این طریق شما را از ظلمات و تاریكی گمراهی و گناهان به سمت سرزمین نور و روشناییِ هدایت و اعمال صالحه ببرد و خدا یا پیامبرش نسبت به مۆمنین رحیم اند!!

غرض این كه در این آیه صلوات خدا و ملائكه بر ما به عنوان وسیله ای برای خروج از ظلمت معرفی شده است كه شاید معلول همان احترام به پیامبر - صلی الله علیه وآله وسلم – و درود بر او باشد كه در آیه 40 و56 بیان شده كه قبل و بعد از آیه مذكور می باشند !

و این همان مطلب را تأیید می نماید كه علت مأمور شدن ما به صلوات بیشتر خودمان هستیم تا این كه پیامبر - صلی الله علیه وآله وسلم - به آن محتاج باشد ، فلذا در زیارت جامعه می خوانیم :

« و جعل صلاتنا علیكم و ما خصنا به من ولایتكم طیبا لخلقنا و طهارة لأنفسنا و تزكیة لنا و كفارة لذنوبنا » .

و خداند درود و رحمت ما بر شما را ... مایه پاكی آفرینش ما و طهارت روحمان و كفاره گناهانمان قرار داد !!!

اللهم صل علی محمد و آله أجمعین كأفضل ما صلیت و باركت علی أحد من خلقك !

 

پی نوشت ها :

1-دعای جوشن كبیر ، بند سوم .

2- سوره محمد ص / 2 و آل عمران / 144 و فتح / 29 و احزاب / 40 .

3- حشر /10 و همچنین : توبه / 117 ونور / 20 .

4- توبه / 117 .

5- انبیاء / 107.

6- آل عمران / 159 .

7- توبه / 103 .

8- احزاب /56 .

9- احزاب /43 .

 حمید حاج علی                

مدرس حوزه علمیه              

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان




دسته بندی : مقالات , فضائل و کرامات , پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ,

       رحمان نجفی
      07:58 ب.ظ -  سه شنبه 22 مهر 1393
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic